ODITE
La IA com a palanca de transformació educativa per a una escola inclusiva
En aquest capítol l'autor presenta la relació entre educació inclusiva, el Disseny Universal per a l'Aprenentatge i la Intel·ligència Artificial (IA), entrellaçats en un camí inevitable cap a una transformació educativa per al segle XXI. A partir d'exemples i de reflexions, ens mostra els elements que defineixen l'accés a l'escola inclusiva, per garantir que tot l'alumnat tingui inicialment les oportunitats que li permeten aprendre
AMPLIANT LA MIRADA: Visual Thinking eina per a la inclusió
Visual Thinking, una eina cognitiva de fàcil accés, pot ser molt útil per a l’enriquiment de la relació comunicativa que s’estableix en el procés d’ensenyament-aprenentatge. El Visual Thinking com a instrument educatiu combina els elements del llenguatge textual amb els del llenguatge visual. Es concreta en una sèrie de produccions que poden ser realitzades bé pel professorat o bé per l’alumnat segons es col·loqui el focus a l’ensenyament oa l’aprenentatge. En el cas de l’ensenyament, l’ús de mapes visuals elaborats pel docent o la docent afavoreixen la recepció de les informacions o indicacions que es proporcionen a l’aula per part dels alumnes amb dificultats d’accés al llenguatge oral o escrit. A més, trobareu al Visual Thinking una manera diferent de comunicar-vos i una manera més accessible de generar evidències d’aprenentatge alternatives a les textuals.
En una societat on el desenvolupament de les tecnologies de la Informació i la comunicació (TIC) ha potenciat la comunicació multimodal, el Visual Thinking és un recurs clau no només per a l’alfabetització visual sinó per a la inclusió d’un alumne que fins ara no ha tingut possibilitats de fer visibles els coneixements més enllà de la seva expressió textual.
Nous sistemes conversacionals: Xatbots en educació
Desde que el informático John McCarthy generalizara el término Inteligencia Artificial durante la conferencia de Darmouth de 1956, la posibilidad de disponer de un sistema conversacional que emula el lenguaje humano ha sido tema de debate entre matemáticos, informáticos y filósofos. En la actualidad, los chatbots pueden realizar operaciones que imitan el lenguaje y la cognición humana. Google Siri, Alexia y otros recursos informáticos facilitan numerosas acciones de la vida cotidiana, pero siguen lejos de los centros educativos. Los algoritmos informáticos de Open-AI GPT-3 pueden proporcionar un entorno de aprendizaje tan desconocido como prometedor, pero para que el uso de los chatbots sea eficiente y generalizado es necesario mejorar la formación docente y garantizar el acceso a la tecnología educativa en todos los países.
Realitats digitals
En l’actualitat, se sol parlar de l’existència d’un món digital i d’un món real com si fossin dues identitats dicotòmiques que estan separades irremeiablement.
No obstant això, vivim una única realitat que en assignar-li l’atribut digital adquireix una perspectiva nova amb què es posen en marxa potencialitats i oportunitats en el sector comercial, social, mèdic, lleure… i entre totes, la que ens porta a aquest article, l’educativa.
EL VALOR AÑADIDO DE LA INNOVACIÓN
L’Observatori d’Innovació Educativa i Cultura Digital, ODITE, publica un anuari que analitza les tendències anuals en els processos d’innovació i d’incorporació tecnològica al sistema educatiu, a partir d’una classificació d’eix temporal (tendències en perspectiva, desenvolupament i aplicació pràctica). Aquest article estudia el període 2017-2020 en contrast amb aquest any, i proposa una valoració ponderada per a les tendències analitzades, en funció d’una tipologia pròpia de la Teoria del Joc, que emfatitza la seva rellevància segons siguin innovacions tecnològiques (components), metodologies i estratègies de canvi (mecàniques) o relacions de socialització transformadores (dinàmiques).
Presentació de l’Informe ODITE 2022
Presentació de l’Informe ODITE 2022 a càrrec de JuanMi Muñoz i Xavier Suñé.
Informe Tendencias Educativas ODITE 2022
Descàrrega del PDF
Radio Maxi, la radio de todas y todos.
Radio Maxi es la radio escolar del CEIP Maximiliano Gil Melián (Tacoronte-Tenerife). Con el paso de los años, se ha convertido en uno de los proyectos más importantes del centro, ya que implica a todo el alumnado y profesorado de las dos etapas: Infantil y Primaria, así como al resto de la comunidad educativa.
Semanalmente se emite un programa en directo, cada jueves a las 10:20 h. a través del dial 103.1 FM y, posteriormente en nuestra web, en forma de podcast.
Observacions #ODITE del 16 de novembre al 15 de desembre
Ja està disponible el WAKELET de les observacions del 16 de novembre al 15 de desembre del 2022.
El Misteri de la Gamificació
Gamificació. Un d’aquests conceptes que són tan complexos, que és difícil poder-los explicar, donar-los un sentit unificat des de la mateixa praxi o, fins i tot, buscar-ne l’origen com a concepte des d’un vessant d’experts específic. Aleshores: què és la gamificació?