Autora
L’Ester Magrinyà i Clos és llicenciada en Filologia Anglesa, amb màster en Lingüística aplicada i adquisició de llengües de la Universitat de Barcelona. Actualment treballa com a docent d’anglès a l’Institut públic Vilatzara a Vilassar de Mar (Barcelona) i alhora, forma part de l’equip de treball (EA-ELT) d’aprenentatge i ensenyament de l’anglès de l’ICE (Institut Ciències de l’Educació) –UB, amb qui prepara formacions per al professorat.
Introducció
El projecte “Cultural Merge Cubes from Secondary to Primary students” sorgeix per dues vessants. En primer lloc, degut al meu interès en relacionar aspectes digitals amb l’ensenyament de llengües estrangeres, en aquest cas, amb l’anglès. I alhora, pel fet de comptar amb un grup d’alumnes – els quals tenen coneixements previs sobre CoSpaces i Merge Cube, ja que van fer una pràctica d’aula relacionada el curs acadèmic 2020-21.
Cal destacar que el projecte inicial va consistir en crear Merge Cubes sobre ressenyes de pel·lícules i quan les parelles d’alumnes ho van tenir enllestit, vam crear una mena de museu a l’aula mitjançant uns QRs enganxats a la paret, els quals contenien la informació sobre els films amb realitat augmentada. Aquest projecte s’anomena “Online Cinematographic Merge Cube Exhibition” i podeu trobar la seva descripció a la publicació referenciada.
El projecte a 1er d’ESO va resultar molt engrescador pels i les alumnes, per tant, vaig decidir crear un segon projecte enfocat a descriure llocs d’interès turístic de Londres i/o Nova York. L’alumnat, doncs, a 2n d’ESO va poder continuar treballant amb CoSpaces i Merge Cube. Paral·lelament, se’m va acudir que un projecte motivador, digital i interdisciplinari com aquest s’havia d’estendre. Així doncs, vaig proposar a la direcció del meu centre presentar-lo per Portes Obertes. En concret, a la jornada de portes obertes per Primària que és quan ve l’alumnat de 6è de les escoles adscrites i així, poder difondre què fem a l’ESO i què poden fer a Primària també. Tenint tot això en compte, neix un tercer projecte anomenat “Realitat Virtual i Augmentada a la Jornada de Portes Obertes de l’institut” dins del ja titulat Cultural Merge Cubes.
Objectius
Degut a que el projecte és extens i abraça diferents perspectives, s’estableixen diversos objectius. Cal destacar els següents:
- Donar a conèixer l’Institut a les escoles de Primària
- Presentar un projecte digital de Secundària
- Compartir l’experiència entre alumnes (internivell i intercentre)
- Implementar la RV i la RA a l’aula
Desenvolupament
Pel que fa a la seqüència didàctica i, de manera breu, cal tenir en compte:
A) Activitats pre
L’explicació del projecte i dividir l’alumnat en parelles i/o grups segons la tasca.
El grup classe es divideix segons vulguin fer: el disseny del cub cultural (A1); el disseny del cub amb informació de l’institut (A2) o bé, si ho prefereixen, poden fer una manualitat per tal de mantenir el balanç entre l’ús digital i el paper. En aquest cas, es confeccionen maquetes del lloc turístic en paper (grup B).
Registre a la app CoSpaces. Els estudiants comencen a fer recerca en línia i a preparar el contingut del lloc d’interès que hagin triat. Ex: Tower Bridge, Big Ben, Buckingham Palace, the Statue of Liberty, Central Park…
B) Durant
Els grups A1 i A2 afegeixen text i imatges mentre que el grup B fa els acabats de les miniatures de paper per situar-les al mapa. El/la professora genera els codis QR de cadascun dels cubs i els imprimeix per enganxar-los posteriorment. El petit grup de voluntaris/es es preparen per rebre els estudiants de Primària.
Imatge 2: Alumnat durant el desenvolupament de l’activitat
C) La visita
Els alumnes de 6è arriben a l’institut. (Com cada dia ve una escola diferent, no hi haurà classes regulars d’anglès del grup implicat a causa de l’horari especial de la docent. Els alumnes que es queden a classe amb un altre docent preparen l’exposició oral).
Un cop arriba Primària, es divideix el grup en 3 per tal que, de manera més personalitzada, puguin assistir a la xerrada del director, fer un tour per les instal·lacions del centre i gaudir del taller de RA. Per tant, es repeteix, s’ensenya i es comparteix el projecte tres vegades al dia.
D’aquest moment cal destacar:
- Els alumnes de 2n d’ESO presenten el seu treball d’aula i els QRs als mapes
- Es fa una petita introducció al funcionament de la web i disseny de Merge Cube
- Deixem un parell de portàtils als infants per tal que puguin manipular l’aplicació
D) Post-activitats
Els alumnes de 2on d’ESO exposen els seus treballs la setmana següent de Portes Obertes. Aquells qui havien fet les maquetes de paper, també cal que presentin el lloc d’interès preferiblement amb suport digital de l’estil Google Slides o Canva.
També té lloc l’avaluació del projecte segons les classes d’observació, la tasca escrita (tal i com es va aconsellar, l’alumnat feia un document previ amb la informació per tal que el docent pogués fer les correccions pertinents), l’oral (els voluntaris que participen de les portes obertes també ho fan en anglès) així com es valora també l’aspecte digital i/o manual i l’actitud dels adolescents.
Conclusions
Un cop finalitza el projecte, podem afirmar que s’ha aconseguit donar un nou enfocament a les portes obertes aprofitant un projecte real, digital i transferible. Els i les alumnes han estat els protagonistes i han après continguts sobre la cultura britànica i americana des d’una perspectiva innovadora. L’alumnat ha gaudit d’aquesta activitat competencial i ha fet treball col·laboratiu a fi d’arribar a un objectiu comú, el qual s’ha assolit, des del meu punt de vista, de manera excel·lent.
Resultats
Donada la implicació i motivació dels i les alumnes al llarg d’aquests projectes, a hores d’ara, l’alumnat de 4t d’ESO que està format en la creació i disseny del Merge Cube són els encarregats d’explicar a la resta de companys/es com funciona. D’aquesta manera, tots i totes les alumnes del mateix nivell tenen la oportunitat de fer un projecte en RA i en anglès. Per tal de fer això, aprofitem l’assignatura Cultural Activities – la qual és transversal a tota la ESO – per preparar Merge Cubes sobre les capitals dels 8 països de parla anglesa.
Projectes futurs
La intenció és continuar apropant la RV i la RA a les aules sigui quina sigui la matèria i el nivell per tal de donar eines a futures generacions que viuen i viuran immersos en el món de les tecnologies cada cop més avançat. A més de fer difusió entre els infants i joves, també és imprescindible fer-ho entre les i els futurs docents. Per aquest motiu, el projecte també es dona a conèixer als i les mestres de Primària quan venen d’acompanyants així com quan l’alumnat de 6è ho explica a les seves famílies i els hi mostren una carpeta d’obsequi amb material per tal que ho puguin fer ells mateixos/es.
Finalment, penso que cal continuar formant professorat a fi que es vegi preparat per implementar noves pràctiques. Per aquest motiu, l’IDP-ICE (UB), entre d’altres, aposta per oferir formacions d’innovació tecnològica a l’aula.
Nota: Voleu veure la ponència que es va fer a la jornada AumentameEDU 2024? Aquí teniu l’enllaç.
URLs d’interès
- Web sobre el congrés de tecnologies immersives Aumentame 2024: https://aumenta.me/
(Per tenir més informació sobre l’activitat, la ponència es pot veure a partir de les 3h 35’ https://aumenta.me/9380-2/) - Mostra prèvia del projecte abans de la publicació a l’IDP-ICE (UB): https://sites.google.com/xtec.cat/estermagri/digital/merge-cube
- Evidència de posada en pràctica a l’Institut Vilatzara (VdM):
Referències
Magrinyà, E. (2021) An Interdisciplinary and Augmented Reality EFL Project for 7th Graders: An Online Cinematographic Merge Cube Exhibition English Is It! ELT Series. Vol. 15. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/183429