Autor: Santiago Gil Castro. Actualment sóc professor d’educació infantil a la província de Ourense, col·laboro amb els diferents CFR de la comunitat de Galícia en qüestions relacionades amb la robòtica en l’educació infantil i la innovació educativa.
Twitter: @santinfantil Instagram: laclasedelusa
Els nens aprenen a moure robots o realment la robòtica va més enllà?
La robòtica està cada cop més present a les nostres escoles i currículums educatius (tant és així que al nou currículum d’educació infantil de Galícia apareix la paraula “pensament computacional”) i cada vegada som més els professors que intentem introduir robòtica a les nostres classes. Però a l’hora d’introduir-la cal tenir en compte que pot ser aprenen a utilitzar un robot però això no implica que entenguin la seva programació, que és el més important.
En el meu camp, l’etapa d’educació infantil, és una etapa ideal per començar a introduir els diferents materials relacionats amb la programació i la robòtica, ja que és una etapa educativa per al descobriment i l’exploració dels estudiants i no hi ha “por” de res.
Per descomptat, una cosa molt important a tenir en compte és que les activitats que proposem tenen principalment un caràcter manipulador, basat en habilitats que ells i controlen com el recompte o l’elaboració de seqüències (sèries).
Per iniciar els infants en programació i pensament informàtic, un bon començament són els jocs de taula perquè permeten als nens desenvolupar habilitats importants per a la programació com ara: planificació, orientació espacial, memòria de treball o prendre decisions.
Alguns exemples que he provat i utilitzat són: el joc de Monza, el joc de cartes bits i bytes, fantasma blitz o codi roby.
Una vegada que els nostres estudiants s’inicien en el pensament computacional i saben “de què es tracta”, és el moment ideal per introduir -los en la gestió d’un senzill robot per treballar els conceptes que hem treballat anteriorment amb els diferents jocs.
En el tema dels robots educatius, actualment existeix un marxandatge molt gran perquè s’ha posat molt de moda i, com sabeu, les empreses sempre llancen productes nous per comprar i consumir. Us recomano que intenteu utilitzar tots aquells que siguin gratuïts mitjançant préstecs CFR, a través d’ HisParob … i un cop els proveu i comproveu quin és el resultat i què aprofitareu a l’aula, llavors si seria el moment de fer la inversió i tenir -los com a recurs a l’aula.
D’altra banda, existeix una placa “makey makey” que és un recurs molt versàtil per a l’aula. Si sabeu programar amb Scracth, podeu crear jocs per treballar números, crear instruments musicals …
La placa ens permet connectar-nos a Scratch qualsevol element que condueixi el corrent elèctric.
Després d’aquestes breus pinzellades relacionades amb la robòtica a l’educació infantil, no puc concloure sense dir -vos que tant la robòtica com el pensament computacional és un recurs més a l’aula, com la plastilina, el lego, els cotxes o la cuina. En aquest sentit, no és un objectiu que un alumne o alumna al final de la fase d’educació infantil sàpiga “programar” o que sigui el nou Bill Gates (esperem!). Amb això, el que vull compartir és que pot haver-hi nois i noies als quals no els hi cridi l’atenció i no per això vol dir que siguem professors dolents o que siguin alumnes dolents. Com va dir la meva àvia entre el blanc i el negre està la gamma de grisos i no tothom té els mateixos interessos.