Autor: Francisco Delgado Cecilia
Forma part dels ambaixadors de l’EU Code Week i Scientix, ja que fa molts anys que treballa la robòtica i la programació a l’aula. Formador d’Edelvives, plataforma GOSTEAM. Mentor i tutor a l’EPCIA i autor als cursos de l’Aula del Futur. Facilitador al NOOC “Intel·ligència Artificial en el dia a dia d’INTEF”. Creador dels continguts formatius del Programa Codi Escola 4.0. Millor Experiència en Sostenibilitat a SIMO 2023.
Preparats i preparades per a un viatge intergalàctic? Així comença una nova experiència educativa en què ens preparem per enlairar-nos amb la missió Artemis i on la robòtica educativa i la Realitat Estesa ens porten més enllà de les estrelles. Descobreix com les dones estan canviant el joc a l’exploració espacial i com tu també pots ser part d’aquesta emocionant aventura!
Ens embarquem a la missió Artemis, un viatge espacial que celebra la igualtat i la inclusió. Generació Artemis és una exploració de la tecnologia, els conceptes STEAM i les carreres darrere de la missió Artemis a la Lluna. A través de la robòtica i la Realitat Estesa, explorem la Lluna i més enllà, inspirant les futures generacions a somiar en gran i assolir els seus somnis. ¡L’exploració espacial ja no és només un somni, és una realitat accessible per a tots i totes!
Imatge 1. Projecte Artemis. Font de la imatge: NASA
L’exploració espacial no només tracta de coets i astronautes; també és un terreny fèrtil per a l’aprenentatge STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) El projecte Generació Artemis es basa en pràctiques i estàndards STEAM per inspirar-los els desafiaments del futur. A continuació, destaquem algunes d’aquestes pràctiques:
Fer preguntes i definir problemes: L’alumnat se submergeix a la curiositat científica. Com funciona un rover lunar? Quins desafiaments enfronta un astronauta a la Lluna? Aquestes preguntes impulsen la seva exploració.
Planificar i fer investigacions: Investigar la història de l’exploració espacial i comprendre els conceptes darrere d’Artemis és fonamental. L’ alumnat es converteix en “científics i científiques espacials” en investigar i analitzar dades.
Desenvolupar i utilitzar models: Els models són eines poderoses. Creen els propis coets, rovers, eines espacials i mòduls d’aterratge. Aquests models els ajuden a comprendre els sistemes i les relacions.
Complir les restriccions de disseny: L’ exploració espacial té límits tècnics i de seguretat. Han de dissenyar solucions dins d’aquestes restriccions, cosa que fomenta la creativitat i l’enginyeria.
Avaluar la solució de disseny de la competència: Com es compara la nostra solució amb altres? Analitzen i milloren els dissenys, aprenent dels èxits i fracassos dels altres.
Prova i modificació iterativa de dissenys: La iteració és clau. L’alumnat prova els seus prototips, identifiquen problemes i fan ajustaments. És així com es construeixen solucions robustes.
Comunicar les solucions més adequades: La comunicació és essencial en la ciència i l’enginyeria. Superar una missió suposa presentar les idees, explicar els dissenys i defensar les solucions.
Investigar sistemes i models de sistemes: Des del sistema de llançament fins al funcionament d’un rover, l’alumnat desglossa els sistemes en els components i en comprenen la interacció.
Imatge 2. Dream to Reality. Font de la imatge: NASA
L’arribada de l’Apol·lo a la Lluna va marcar un petit pas per a l’home i un gran pas per a la humanitat. Tot i això, estem en deute amb les dones. T’has preguntat quantes dones estan involucrades en projectes com ara Artemis? Mentre acostumem a pensar en pioneres del passat, com Amelia Earhart, Jerrie Cobb, Bessie Coleman, Katherine Johnson i Valentina Tereshkova, nosaltres volem dirigir la nostra mirada cap al present i el futur.
Amb aquest projecte aspirem a visualitzar el futur des d’una perspectiva actual. Artemis representa una oportunitat única perquè una dona, possiblement una dona europea, camini per primera vegada sobre la Lluna. El nostre objectiu és impulsar les carreres científiques al gènere femení. Destacarem figures com ara Sara García Alonso, una científica que anhela explorar l’espai. Qui pot negar que entre nosaltres hi ha futures enginyeres aeronàutiques?
Entrem en una nova era: la Generació Artemis. Aquest projecte ens porta a un viatge emocionant a la Lluna, però amb un gir important: aquesta vegada, les dones estan al comandament. com mai, inspirant les futures generacions a somiar en gran mesura. En aquestes línies, et portarem a través de diferents missions, l’experiència que hem adquirit, els desafiaments que hem enfrontat i com estem canviant el rostre de l’exploració espacial. Prepara’t per a un viatge que va més enllà de les estrelles i directe al futur.
Imatge 3. Carta de presentació. Font de la imatge: Francisco Delgado
En una petita ciutat on els somnis brillen tant com les estrelles a la nit, un grup d’estudiants d’educació primària es van embarcar en una aventura que va desafiar els límits de la seva imaginació i els va ensenyar lliçons que mai no oblidaran.
Al cor d’aquesta història hi ha l’aspirant a astronauta i biòloga molecular Sara García Alonso, apassionada i visionària que creu fermament el poder del coneixement i l’exploració. Decidida a inspirar joves estudiants, Sara apareix representada a la figura de Callie Rodríguez, una astronauta fictícia i la primera dona a explorar la Lluna. A través de la seva història veiem el futur de l’exploració espacial: un futur on les dones adquireixen un paper principal. Seguim els passos de Callie a través d’entorns virtuals immersius en 3D i comprovem les tecnologies de la NASA que fan possible que els astronautes puguin viure en el futur a la Lluna. App Primera Dona
Encara Callie és un personatge inventat, la seva història i les seves gestes capturen l’atenció de l’alumnat, despertant un sentit de sorpresa i curiositat per l’univers que els envolta. Amb cada sessió, Callie ens guia a través d’emocionants aventures espacials, des de recórrer la superfície lunar fins a interactuar amb models 3D de tecnologia real de la NASA.
Imatge 4. First Woman. Font de la imatge: NASA
L’emoció arriba al punt màxim quan coneixen Callie i el seu company robot RT a través de la Realitat estesa de l’App i els còmics “Somni fet realitat” i “Expandint el nostre univers” on aprenem la importància del treball en equip per superar els reptes que se’ns plantegen.
Emocionats, es van adonar que el viatge més increïble no és cap a l’espai exterior, sinó cap a l’infinit potencial que hi ha a cadascun. I mentre valoraven l’èxit històric de la primera dona a la Lluna, van pensar que estan destinats a assolir altures igualment impressionants en les seves pròpies vides.
Imatge 5. Boarding pass. Font de la imatge: Francisco Delgado
El projecte el podem dividir en diferents missions o reptes. A cadascuna de les missions pràctiques se simulen els desafiaments de la missió Artemis, fomentant habilitats de disseny d’enginyeria a través d’un procés que inclou definir problemes, generar idees, prototipar, provar, redissenyar i explicar solucions amb set de LEGO, simuladors o plaques de programació.
1a missió
A la primera missió, Callie i RT es presenten, convidant-nos a unir-nos a aquesta emocionant aventura. Desafiaments i activitats, ens submergim al món de l’exploració espacial, inspirats pel coratge i la determinació de Callie.
Imatge 6. Somni fet realitat. Font de la imatge: Francisco Delgado
2a missió
A la següent missió, simulem una excursió lunar utilitzant un rover controlat des de la Terra, per això fem servir Open Roberta Lab . L’objectiu és localitzar aigua a la Lluna i compartir-ne els descobriments en forma de còmic, fomentant la creativitat i l’intercanvi d’idees.
Imatge 7. Open Roberta Lab. Font de la imatge: Francisco Delgado
3a missió
Una altra emocionant tasca involucra la construcció d’un prototip de rover lunar utilitzant un set de LEGO.
L’alumnat explora l’espai amb peces de LEGO i experimenten amb l’aterratge de la nau Orión, aprenent sobre enginyeria i disseny mentre construeixen i tasten les seves creacions.
Imatge 8. Activitat amb LEGO WeDo 2.0. Font de la imatge: Francisco Delgado
4a missió
Els enginyers i l’equip de sistemes terrestres de la NASA tenen un paper vital en el desenvolupament i les proves dels vehicles i els equips essencials per a les missions espacials. Aprenem la importància de cada detall a la missió. Animem l’alumnat a reflexionar sobre la importància de provar les idees, per discutir i provar els dissenys.
Aquesta missió consisteix a dissenyar i construir vehicles per transportar objectes grans i pesats, com ara coets. Així involucrem l’alumnat en el procés d’enginyeria i destaquem la importància de les proves i la iteració en el disseny.
Van treballar en equip per dissenyar i construir un vehicle capaç de transportar càrregues pesades, conegut com l’eruga, que s’utilitza per portar el coet al punt de llançament. Alhora, desenvolupen eines especials per recol·lectar mostres de la Lluna, utilitzant també el set de LEGO per visualitzar i planificar els seus dissenys.
Imatge 9. Activitats amb LEGO WeDo 2.0. Font de la imatge: Francisco Delgado
Missió final
Finalment, dissenyen i programen el llançament del coet utilitzant plaques de programació Crumble i micro:bit, juntament amb el set de LEGO Spike Essential. Per acabar, van descobrir l’emocionant món de carreres STEAM, darrere del llançament a Minecraft Artemis_Return to the Moon, on simulen el compte regressiu i experimenten l’emoció de l’enlairament.
Imatge 10. Activitats de programació. Font de la imatge: Francisco Delgado
Al llarg d’aquesta aventura emocionant, l’alumnat no només adquireix coneixements sobre ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, sinó que també s’inspiren en la valentia i l’esperit pioner de Callie, destacant la importància de la igualtat de gènere i les oportunitats per a les dones.
Per a l’alumnat, això no és només un esdeveniment històric, és la culminació de tot allò que han après i somiat.
Però la nostra missió no s’atura a la Lluna. Amb Artemis, estem mirant cap al futur, cap a Mart i més enllà. Estem inspirant les futures generacions a somiar en gran, a assolir els seus somnis i a canviar el món.
Així que, ¿esteu llestos per unir-vos a nosaltres en noves i emocionants aventures? STEAM?
Nota: Enllaç al projecte Generació Artemis. Aquí teniu l’enllaç.